Prezentace kandidátů na děkana

přidáno: 16. 4. 2012 13:05, autor: Jana Ma   [ aktualizováno 5. 7. 2012 11:44 ]
Každá éra má svůj začátek a konec. V letošním roce uplyne již 6 let od okamžiku, kdy byl do čela naší fakulty zvolen Spectabilis pan děkan Tomáš Zima. S tím samozřejmě souvisí i předání žezla jeho nástupci. Volba děkana se pomalu, ale jistě blíží a proběhne již 25.dubna. 

V souvislosti s touto změnou byla na 4. dubna svolána akademická obec na prezentaci jednotlivých kandidátů - Prof. MUDr. Richarda Češky, CSc. a Prof. MUDr. Aleksi Šeda, DrSc. Charakteristika obou profesorů je k nahlédnutí na oficiálním webu fakulty zde.

Oproti zvyklostem studentské části naší obce se v Síni Coriových sešlo až neobvykle mnoho studentů, kteří byli zvědaví na potenciálního budoucího děkana. Vyhrazený čas hodiny a půl nakonec ani zdaleka nestačil. Po prezentaci obou profesorů následovala totiž poměrně rozsáhlá diskuze s přítomnými, kteří dávali kandidátům místy i poněkud ostřejší otázky. 

Ačkoliv bude děkan volen 30 členy Akademického senátu 1.LF UK, postřehy a dojmy studentů i akademiků jsou určitě zajímavou zpětnou vazbou po pověřené voliče. Vaše názory jsou tedy vřele vítány  v komentářích pod článkem.
 

Jako drobný bonus připojuji záznam "živého přenosu" z místa dění z dílny Spolku mediků českých, jmenovitě Jirky Kohouta: 

Vážení kolegové, začínám psát online reportáž z představení kandidátů na funkci děkana 1. LF UK studentům... je 13:42

Já: Sedíme v první řadě a oba kandidáti již dorazili ;-)

Já: Kandidáti si přátelsky podali ruce a dali se do řeči.

Já: Prof. Šedo zvolil na dnešní klání veselejší (červenou) kravatu.

Já: Oba dva kandidáti se baví, jsou příjemně oblečeni - prof. Čéška má hezké sako s bílou košilí s proužkami, bohužel, černá kravata je jaksi smutná...

Já: ‎13.53

Já: Dnešní den je slunečno a zde v první řadě je zajímavým tématem cévkování ženy :-)

Já: Posluchárna se plní asi tak jako čekárna na vlakovém nádraží při zpoždění vlaku Brno - Praha.

Já: Tim chci říct že je tu celkem dost lidí (nad moje očekávání)

Já: Za pět minut začínáme, 48 lidí je přítomno.

Já: Právě jsme prorazili hranici 50 návštěvníků - při počtu 4000 studentů na fakultě je to opravdu nízké číslo.

Já: Dorazil i as. Šnajdr z anatomického ústavu, 52 lidí a 13:57

Já: As. Šnajdr má na sobě černou bundu, či kabát, a pije kávu z automatu :-)

Já: Čte to vůbec někdo? :-D

Já: Přišel současný děkan 1. LF, s oběma kandidáty si podává ruku a dávají se do řeči :-)

Já: Současný děkan má modrou košili :-)

Já: Omlouvám se za nedorozumění, kravata prof. Čéšky je tmavé modrá :-P

Já: přišel i prof. Strejc, předseda AS 1.LF UK, je jaksi zadýchán, asi vybíhal malé albertovské schody...

Já: Posluchárna je kurňa plná! Ale furt na počet studentů je to málo. 

Já: Prof. Strejc má právě telefonní hovor...

Já: ‎14:03

Já: ZAČÍNÁME

Já: Prof. Strejc se ujímá slova a vítá nás.

Já: ZAČÍNÁME KLUCÍ !!! :-) POČÁTEČNÍ VÝKOP DNEŠNÍHO ZÁPASU OBSTARÁ PROF. RICHARD ČÉŠKA! HODNĚ ŠTĚSTÍ PANE PROFESORE :-)

Já: Prof. Čéška zapíná prezentaci.

Já: Je nám děkováno za účast - připomínám cca 65 lidí proti 4000, fakt “super” účast, zdraví i prof. Šeda.

Já: je nám prezentováno, co je naše fakulta...

Já: Č: mluví o tom že chceme mít kvalitní a otevřenou a vstřícnou fakultu.

Já: ‎:-)

Já: Č: Úkolem fakulty je příprava nových lékařů. 

Já: Č samozřejmě zmiňuje i nelékařské obory...

Já: Č: Překvapivě je v centru zájmu fakulty STUDENT (tzn MY) :D

Já: Č: Pozor, aj pedagog je důležitý! :D 

Já: Prof. Čéška mluví o aktivním vtahování studentů do výuky.

Já: Téma se stáhlo na anglickou paralelkou a profesor si stěžuje, že mezi sebou nekomunikuje česká a anglická paralelka.

Já: Prof. Čéška: Na klinikách by měla být prioritou výuka mediků!

Já: Vidíme zubatá kolečka na obrázku... powerpoint je geniální.. :D :D 

Já: Píšu pomalu...

Já: Cíl prof. Čéšky: Univerzitní nemocnice vypadá velmi zajímavě!

Já: Prof. Čéška: Téma spolupráce fakulty a nemocnic - nutnost společných programů a jejich koordinace...

Já: Čéška: KLINICKA VÝUKA, česká medicína je na špičkové úrovni (můj komentář: za 19 tisíc nástupáku jako že proč ne? :D )

Já: Č: ZVÝŠIT PRAKTICKÉ ZAMĚŘENÍ VÝUKY!!!!

Já: Tzn. nejenom praktičtější texty ale i příslužby, přenosy ze sálů, zkusit si všechno víc "omakat".

Já: ‎ Plus spolupráce kolegů z vyších ročníků, jejich spolupráce ve výuce nižších ročníků.

Já: Prof. Čéška: PhD. studium:

Já: Názor prof. Čéšky: Studenti PhD studia by měli být vědci a ne mladí klinici, kteří nemohou najít volné místo v Praze.

Já: Prof. Čéška: Mluví o dlouhodobém dopadu vědy na fakultu.

Já: Č: prezentace fakulty navenek.
==========
Kolegyně posílá online dotaz: spomina prof Ceska nieco viac o PhD , o vyskume na uni pode ??
Já odpovídám: Mluvil převážně o tom, že by se to mělo dát dohromady s vědou a výukou. A mluvil o tom dobře, stěží stíhám ale psát.
==========
Já: Prof. Čéška: REALIZACE

Já: Teď trochu nestíhám psát... :D :D 

Já: Proč prof. Čéška na děkana? -> 30 let na fakultě, 3x v AS, autor publikace Interna, školitel PhD atd... přednosta... Dále mezinárodní stáže atd...

Já: POLOČAS

Já: Prof. Strejc se ujímá slova a otevírá rozpravu ke kandidatuře prof. Čéšky.

Já: Na diskuzi je cca 14 minut.

Já: As. Šnajdr má připomínku že by měl mít prezentaci prof. Šedo, a že až pak bychom mohli diskutovat.

Já: Prof. Strejc návrh bere a slova se ujímá PROFESOR ALEKSI ŠEDO, HODNĚ ŠTĚSTÍ I VÁM PANE PROFESORE.

Já: To byl tedy nečekaný zvrat, otázky budou následovat po prezentaci prof. Šeda :-)

Já: Prof. Šedo začal...

Já: www.aleksisedo.cz

Já: Š: Základní cíle?: konkurenceschopný a kompetentní absolvent, k tomu jsou potřeba dobří učitelé...

Já: Prof. Šedo: Mluví o otevření komunikace v akademické obci a o tom jak je to důležité.

Já: Dokonce je přítomen i fotograf :-)

Já: Prof. Šedo: 1 - stěžejní činosti fakulty: A) Pregraduální výuka - průběžná aktualizace kurikula na současnou úroveň vědy a světových standardů. definovat "to co se musí pro absolvování", provázanost a šup ke klinickému myšlení :-)

Já: Š: Důležitý kontakt s praxí co nejdříve a co nejvíce...

Já: ...spoustu věcí kterejm nerozumim... asi se mi chce spinkat...

Já: Prof Šedo: B) - Specializační a celoživotní vzdělání

Já: -> s vfn rozvíjet MD-PhD!!! (PGS studium)

Já: Prof. Šedo zdůrazňuje důležitost spolupráce s AV ČR a dalšími vědeckými institucemi na PGS studiu.

Já: Prof. Šedo: C) Vědecká činnost: Máme být fakultou podle jejichž výsledků se knihy píší. Naše fakulta je na tom dobře, chce to ale stejně tímto směrem posilovat. v
Vědecká činnost (hrát silnou roliv centru BIOCEV), dále při rozvoji Kampus Albertov (s PřF a MFF).

Já: Š: D) Cílem fakulty je komunikace se společností a povznesení této společnosti, fakulta se podílí na rozvoji např legislativy.

Já: Š: E) Fakulta mezinárodně: samozřejmá podpora mezinárodním programům...

Já: Zatím kandidáti nabízejí problémy nebo věci, které fungují, ale nikdo z nich nepředkládá konkrétní kroky k rozvoji fakulty...

Já: nějak mi uniká prezentace... občas nestíhám psát.

Já: Prof. Šedo: Rádi bychom dokončili společenské centrum U Nemocnice 4 (Knihovna/UVI) - bufet atd...

Já: V ekonomické části prof. Šedo předkládá konkrétní kroky k vedení fakulty.

Já: Prof. Šedo končí svojí prezentaci.

Já: Prof. Šedo ukazuje obrázej jing a jang jako symbol harmonie...

Já: ...a ztrojil ho...

Já: ...jako že jing jang jung... věda/výuka/klinika v rovnováze.

Já: Potlesk.

Já: Prof. Strejc vyzývá kandidáty, aby šli dopředu odpovídat na dotazy.

Já: Kolega má dotaz: Jak to udělat, aby asistenti raději učili než aby dávali přednost práci na oddělení, jak asistenty motivovat? :-)

Já: Č: Mluví o hřebíčku a hlavičce a o tom jak je věc komplikovaná, o svém dojmu, že výuka je vnímaná hůře než klinika. Musíme vytvářet dojem, že výuka je to zásadní -> hodnocení studentů, ekonomické páky... a přednostové by měli zdůrazňovat, že to je zásadní.

Já: Š: Předkládá data: Asistent a klinik sekundář mají platový rozdíl (klinik má víc).

Já: Prof. Šedo zdůrazňujejak je komentování výuky studenty důležité. Dále zdůrazňuje, že by se mělo ukázat vyučujícím, že si jich fakulta váží!

Já: Kolegyně se ptá na koncept univerzitní nemocnice. Jak si to kandidáti představují?

Já: Š: Důležité je najít společnou řeč mezi fakultou a fakultní nemocnicí. Je potřeba najít koncept v diskuzi mezi vedením fakulty a s vedením nemocnice - nutný kompromis. Vztahy VFN a 1. LF UK jsou velmi dobré a vyjdou si vstříct.

Já: Č: Není potřeba moc co dodávat - dlouho se o tom už mluví. Je důležité, aby si fakulta dokázala udržet silné postavení v rámci fakultní nemocnice. Prof. Č. mluví o otázce domluvy a pevnějších postojů fakulty.

Já: Spectabilis, Prof. Zima: Dodává k univerzitním nemocnicím - je připraven návrh zákona atd... zítra se nad tim sejdu rektoři a děkani, ministr atd... ne žádné akciovky a ni eseróčka, nemocnice budou odstátněny a převedeny na správní radu se silným zastoupením vysoké školy.

Já: Spectabilis, Prof. Zima: má pěknou kravatu - červenou s proužky a teď mluví docela zajímavě o úvazcích s tím, že se to musí zlepšit a o tom, že ten kdo pracuje v univerzitní nemocnici musí mít i úvazek na fakultě.

Já: Student se ptá na samoplátce a co si o tom prof. Šedo a prof. Čéška myslí - takové to zaplacení prváku s následným postupem dále... také se ptal na snižování počtu přijímaných studentů. 

Já: Prof. Čéška: Snižování počtu studentů je ekonomická otázka, začneme např. o 50 studentů méně u české paralelky a 10 plus u anglické paralelky. chce o tom víc přemýšlet a nemá nyní jednoznačný názor.

Já: Prof. Šedo: První rok o 50 mínus, a pak uvidíme. Mluví o číslech... repetentech... atd. počet v české paralelce cca 350 a v anglické max do 25% velikosti české paralelky.

Já: Teď se prof. Šedo vyjadřuje k celoživotnímu vzdělání... myslí, že max do určitého počtu bodů příjmat studenty, kteří si studium platí, horší ne.

Já: Kolega z pátého ročníku: Exodus studentů, studenti schtějí do ciziny? Jaký v tom vidí problém a jak chtějí motivovat studenty k setrvání v ČR?

Já: Kolega pokračuje - otázka pro prof. Šeda: Otázka duševní vlastnictví v prezentaci, co tím konkrétně prof. Šedo myslel? A otázka pro prof. Čéšku: Je zvyšování příjímání anglicky mluvících studentů čistě ekonomickou záležitostí?

Já: Prof. Šedo odpovídá na společnou otázku, jak studenty udržet v ČR: toto je otázka na celou společnost, jak je dokážeme zaměstnat. Jako fakulta pro to může udělat málo. Pokud budeme špičkoví, pak bude možno, aby se vraceli absolventi na špičkovou fakultu. Naši úspěšní studenti kteří odejdou jsou fakt ti dobří pokud se chytí - jejich vzdělání má cenu a je TEZKE je dostat zpět, prostě elita zdrhá...

Já: Š: odpovídá na otázku o duševním vlastnictví: zisk z duševního vlastnictví je důležitý. Byla vytvořena nějaká komise, která s tím má zkušenost a snaží se pomáhat lidem kteří mají nápady... spolupracují s právníky atd...

Já: Č: Odpovídá na společnou otázku: Role fakulty má malý vliv na odchod lékařů.

Já: Č: Je to také spíše společenská otázka, nejenom ale o ekonomice, ale i o společenském obraze lékaře (medializované chyby lékaře).

Já: Je 15.12 již hodinu a dvanáct minut běží zajímavá prezentace dvou kandidátů na funkci děkana prof. Šeda a prof. Čéšky, připomínám že prof. Dušková svou kandidaturu stáhla.

Já: Č: K anglické paralelce - 2 hlediska - ekonomické a prestižní (angličtí studenti, kteří odcházejí - ukazují za hranicemi kvalitu výuky).

Já: Ptám se na komunikaci se studentskými spolky (SMČ, IFMSA, MedSoc, SSSČR...)

Já: Prof. Čéška přislibuje maximální spolupráci.

Já: Prof. Šedo mluví o celkové podpoře sociálního progamu na fakultě.

Já: Kolegyně, 3. ročník se ptá na ŠKOLNÉ.

Já: Š: Zkvalitnění výuky. Ale například v Německu se od školného upouští. Za našich podmínek je PROTI.

Já: Č: Stručně - v současné době NE školnému a souhlasí s prof. Šedem.

Já: Kolega se ptá co si myslí o 3 fakultách v Praze?

Já: Prof. Čéška odvětil, že podle jeho osobního názoru, by numericky jedna stačila :D :D :D :D :D :D :D :D 

Já: Prof. Čéška pokračuje: asi se nesloučí.

Já: Prof. Šedo: mluví o hloupých nic neříkajících tabulkách v novinách. Říká, že na otázku nelze přesně odpovědět. Osobně se nelíbí např. styl výuky na 3. LF UK.

Já: Prof. Strejc: Poslední otázka.

Já: Již odpromovaný kolega - větší zapojení studentů? Ve stále je pouze cca 70 studentů ze 4000, jak je motivovat k účasti a zájmu o fakultu?

Já: Oba kandidáty mrzí účast pouze tak malého množství studentů

Já: Prof. Strejc ukončuje diskuzi.

Já: Ale ještě jeden dotaz od as. Hilšera: co si myslí kandidáti o programech navzájem? :D :D

Já: Prof. Šedo obratem odpovídá: Docela dobrá otázka, škoda že je tak málo času :D :D

Já: Prof. Šedo: Mluví o svém programu a o jeho vytvoření, trochu se ztrácim...

Já: Prof. Čéška poukazuje, že prof. Šedo neodpověděl na otázku a nemluvil moc o prograu protikandidáta. Sám si myslí, že mají velmi podobná východiska, a že pro rozvoj bude klidně používat věci z programu prof. Šeda, který tam má zajímavé body.

Já: Prof. Strejc děkuje za dotazy a následuje potlesk.

Já: Studentské části diskuze se zúčastnili prof. Grim, prof. Žák a mnoho dalších význačných osobností.

Já: Prof. Strejc děkuje i akademické obci za účast.

Já: Konec :-)








                                                      (Foto: František Vaňásek)  
Comments